Tussenstand

Ok, even een tussenstand van zaken.

Ruim 14 weken geleden ben ik met hardlopen begonnen. Ik kon toen nog maar net 5 minuten achter elkaar hardlopen. Mijn rusthartslag lag rond de 75. Ik kon met heel veel moeite, door heel erg op ademhaling te letten en volledig te ontspannen, deze rusthartslag net op 70 krijgen. Maar gemiddeld zat ie toch wel op 75.

De grootste oorzaak van deze hoge hartslag en het net kunnen volhouden van 5 minuten hardlopen, was natuurlijk het roken dat ik inmiddels al 17 jaar deed (bijna een pakje per dag).

Ik vond dat het hoog tijd werd om hiermee te stoppen. Wist natuurlijk dondersgoed dat roken slecht is voor mijn gezondheid, maar stoppen ermee is niet zo makkelijk.

Diverse pogingen heb ik al ondernomen, dus ook nu zag ik er toch wel wat tegenop. Een stopdatum ingepland die bijna een maand later lag, zodat ik me nu terdege kon voorbereiden. Sommigen verklaarden me voor gek en vonden dat ik dan net zo goed meteen kon stoppen, maar ik had besloten om het nu anders aan te pakken. De datum werd dus gezet op 1 oktober. In de laatste week voordat ik stopte, ben ik dus gestart met hardlopen. Ik wilde namelijk absoluut niet gaan aankomen in gewicht. Dus bedacht ik me, dat als ik meer zou gaan bewegen, ik dat in ieder geval kon tegengaan.

Een beginnersschema werd aangemaakt op "Morgen begin ik" en het lopen kon beginnen.
In het begin was het echt een paar minuten hardlopen en dan een paar minuten wandelen en dat maar 2 of 3 keer. Echt een schema voor absolute beginners.

Binnen een week had ik ook nog een loopmaatje gevonden, dus ik kon ook geen training meer zomaar overslaan. 

Ik ben nu dus 14 weken verder.

Ben zojuist teruggekomen van een ontspannen duurloopje van 40 (!!!)minuten. Heb lekker rustig aan gelopen. Stond eigenlijk ook helemaal niet op de planning, maar ik had er gewoon ff zin in.

Dus lekker iPod aan en gaan. Ik heb ook zo’n Nike sensor en dit waren de gegevens van het duurloopje:

7 januari 2007, 17:05
Distance: 5,57 km
Time: 40:08  
Pace: 7:11 min/km
Calories: 430 

Dus zoals gezegd, een ontspannen duurloopje. Het grappige is wel, dat ik gedurende het loopje steeds sneller ben gaan lopen. De 1e km deed ik nog 7:24. De 2e km ging in 7:19, de 3e in 7:14, de 4e in 6:59, de 5e in 7:02 en het laatste stukje heb ik zelfs 6:23 gelopen. En ik kwam weer gewoon ontspannen thuis aan. Wat druppels zweet op mijn voorhoofd, maar niet uitgeput of zo.

Overigens zat ik vrijdagavond heerlijk ontspannen een 2 uur na mijn duurloopje op de bank. Ik had nog steeds mijn hartslagmeter om en keek voor de grap er eens op. Euh, dat kan niet, ik en een rusthartslag van 62. Dat is onmogelijk.

Een uurtje later lag ik lekker naar tv te kijken en had eigenlijk nog steeds mijn hartslagmeter om (had geen zin om me te gaan douchen en om te kleden – erg he). En zo waar, mijn hartslag daalde zelfs tot ruim onder de 60 en als ik ff moeite deed en me volledig ontspande en op mijn ademhaling lette, kwam ik zelfs een enkele keer uit op 51. Dat vond ik wel extreem laag. Maar goed, zal toch wel zo zijn geweest. Ik weet dat ik een hele simpele hartslagmeter heb, maar het lijkt me niet dat ie te laag aangeeft. Verder werkt ie gewoon goed.

Heb mezelf inmiddels overigens wel een nieuwe cadeau gedaan. Ik had mezelf namelijk beloofd dat als ik mijn 1e prestatieloopje over 5 km onder de 35 minuten zou lopen, ik dan een nieuwe hartslagmeter mocht kopen……

Nou dat prestatieloopje liep ik in 31:07 zoals jullie hebben kunnen lezen en ik ben natuurlijk ook al weer 3 maanden rookvrij. Dus het cadeautje is wel op zijn plaats.

Ik heb inmiddels een Polar RS200 besteld in het zwart.
RS200

Ik hoop ‘m in de loop van de week binnen te krijgen. Zodat ik ‘m volgend weekend met de loop bij de Zegerplas kan uitproberen. 

Al met al ben ik eigenlijk supertrots op mezelf!!!! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *