Perikelen met de auto

Zoals je in een eerdere blog kon lezen, kwam ik met panne in de Ardennen te staan. En dat leverde de nodige problemen op. Hier volgt het hele verhaal.

Maandag 30 juni heb ik mijn “nieuwe” auto gekocht bij Autobedrijf X (zal geen namen noemen) in Doetinchem. Het is een 8 jaar oude Ford Focus, maar hij krijgt een grote beurt, een nieuwe APK en 6 maanden BOVAG garantie bij aflevering. Dus ik heb er gewoon vertrouwen in. Tenslotte heb ik oudere auto’s gereden, zonder noemenswaardige problemen.

Op vrijdag 25 juli rij ik naar de Ardennen toe en ondervind ik geen problemen. Althans ik kan me niets herinneren.

Zaterdags willen we naar de activiteit rijden en omdat we auto’s tekort komen, besluit ik ook te rijden. Maar dat is natuurlijk leuk gezegd, moet je auto wel starten. Ik snapte er natuurlijk helemaal niets van, want ik had toch geen problemen gehad onderweg. Controleerde nog even of ik misschien lichten aan had laten staan of zo, maar dat was ook niet het geval. Nou ja, we moeten weg, dus we kijken er vanavond nog wel even naar. Het kan tenslotte toch niets ernstigs zijn.

’s Avonds controleren we nog met het boekje erbij een paar dingen als oliepeil, bougies, zekeringen en krijg ik uiteraard de vraag of ik wel voldoende brandstof heb. Ja dat heb ik, ik ben wel een vrouw en (bijna) blond, maar zo dom ben ik ook weer niet. Het rare is dat de startmotor wel draait, maar daarna niet aanslaat. Net alsof ie niet voldoende power heeft.

Ik weet het echt niet meer, maar omdat het inmiddels avond is, kunnen we ook niet veel meer doen. Ik zal de ANWB of iets dergelijks moeten gaan regelen morgen.

De volgende dag nog geprobeerd te starten met startkabels (mogelijk is de accu leeg), maar ook dat mocht niet baten.

Ok, de ANWB is gebeld, maar die kan me niet helpen. Ik ben geen lid en kan dat in het buitenland ook niet ter plaatse worden. Volgens mijn verzekering is slepen gedekt, maar als ik die aan de telefoon heb, willen die niet helpen, omdat er in de computer staat dat dat niet gedekt is. Ok, daar zit nog een staartje aan.

De enige oplossing is nu om Touring te bellen, de Belgische zusteronderneming van de ANWB. Rond 14.00 uur komt de monteur en die constateert al vrij snel dat het gaat om een kapotte brandstofpomp. Ja dan kun je controleren wat je wilt, maar dan krijg je ‘m echt nooit gestart. Omdat de man eigenlijk alleen maar Frans spreekt en zeer gebrekkig Engels, kan ik hem niet verder om uitleg vragen. De enige oplossing nu is ‘m daar ter plaatse te laten repareren in de komende week of ‘m naar Nederland slepen en de garage waar ik ‘m heb gekocht laten repareren. Dat laatste is natuurlijk het beste, daar de auto nog onder garantie valt.

Ik besluit dat ik mee rijd met iemand terug naar huis, zodat ik de volgende dag alles gewoon vanuit huis kan regelen. Is toch allemaal net iets makkelijker. Ik laat de sleutel achter bij Jikke (nogmaals bedankt meid voor je hulp) en ga naar huis.

’s Maandags begin ik al vroeg met bellen. Eerst natuurlijk naar mijn werk dat ik niet kan komen vandaag. Rond 9 uur bel ik Autobedrijf X en krijg de heer X senior aan de telefoon. Die maakt me in niet mis te verstane woorden duidelijk dat ik toch echt zelf voor transport moet zorgen en ook voor vervangend vervoer. Een blijk van medeleven of behulpzaamheid zit er helaas niet in. En bedankt maar weer.

Volgens mijn polisvoorwaarden heb ik wel degelijk recht op repatriëring van mijn auto (auto is niet ouder dan 10 jaar en ik ben met een mechanisch defect komen stil te staan). Dus een belletje naar KNMV verzekeringen dat ze het maar moeten gaan regelen. Al snel blijkt dat KNMV de voorwaarden ten gunste van de klanten heeft aangepast en Londen (waar de verzekering dus eigenlijk loopt) is het hier niet mee eens. Ze liggen dus in de clinch en mijn auto staat nog steeds in de Ardennen.

Op woensdag is er dan eindelijk uitsluitsel en kan mijn auto gehaald worden.

Zo gezegd, zo gedaan zou je denken. Niets is minder waar. Vanwege drukte gaat de repatriëring nog wel 3 weken duren, krijg ik te horen van de planningsafdeling.

U ZEGT!?!?!?!?!? Ja dag, daar kan ik niet op wachten, wat is dit?
Dus weer gebeld met KNMV. Ja sorry mevrouw, daar kunnen we niets aan doen.

Ik ben het inmiddels een beetje beu en heb maar even mijn rechtsbijstandverzekering gebeld. Die mevrouw kan me op zich niet helpen, maar ze denkt even met me mee en geeft me het advies om een mail te sturen naar mijn contactpersoon bij KNMV en daarin te stellen dat ik er een paar mogelijke oplossingen zijn; ik regel zelf transport en declareer alle kosten, ik regel vervangend vervoer en declareer alle kosten of hij komt met een alternatief.

Deze mail maakte kennelijk toch wel een beetje indruk, want hij kwam later die dag nog met de oplossing dat hij zelf transport had geregeld en dat mijn auto dan uiterlijk de woensdag in Doetinchem afgeleverd zou worden. Nou ja, alles beter dan nog 3 weken moeten wachten.

Op donderdag krijg ik echter al weer een telefoontje dat de auto ’s middags in de Ardennen opgehaald gaat worden en dan ergens in een depot gezet gaat worden en dan uiterlijk ’s woensdags alsnog in Doetinchem gelost zou worden. Nou ja, dat is nog beter, want ik maakte me al zorgen om hoe ik het met de sleutel zou moeten oplossen. Jikke zou immers op zondag weer naar Nederland komen.

Op maandag breekt ff mijn klomp als ik door een hele boze mevrouw gebeld wordt van de ANWB Alarmcentrale. “Meneer Ouwehand mag dan wel zeggen dat het gedekt is door uw verzekering, maar dat is niet waar en dus kan transport helemaal niet verzorgd worden. En wat is er trouwens afgesproken, want de vrachtwagen staat nu in de Ardennen op een leeg parkeerterrein, er staat geen Ford Focus”.

Euh, wilt u dit conflict even gewoon met de heer Ouwehand uitvechten en mij hier even buiten laten ja. En dat transport heeft ie inmiddels zelf geregeld en dat hij dat niet door heeft gegeven, ja dat is niet mijn probleem. Punt.

Op woensdag 6 augustus wordt mijn auto dan om 13.30 uur eindelijk gelost in Doetinchem en kan de reparatie starten. Althans dat dacht ik. Op donderdag om 15.30 uur belt Joost me op met de mededeling dat ze vandaag de analyse hebben gedaan van het probleem, dat het inderdaad de brandstofpomp is en dat ie die nu moet gaan bestellen. Die zal er dan waarschijnlijk op maandag zijn, dan duurt de reparatie mogelijk zeker een dag, dus met andere woorden, ik kan mijn auto waarschijnlijk op woensdag ophalen. Nee he, het zal toch niet waar zijn. Ik geloof mijn oren echt niet meer.

Ik baal als een stekker, hang op en zeg tegen Joost dat ik ‘m straks wel even terugbel.

Ik bel snel de Ford dealer in Helmond of er een andere oplossing is die sneller is. Maar ook zij kunnen mij helaas niet helpen, wel weten ze dat er bij 3 dealers in NL een brandstofpomp op voorraad ligt. Ok, dat kan misschien helpen.

Ik bel Joost terug, maar die is niet voornemens (in eerste instantie) om er een nieuwe pomp in te zetten. Hij wil eerst op zoek naar een gereviseerde pomp. Omdat hij ook niet tegemoet wil komen in een oplossing voor vervangend vervoer, stuur ik ’s avonds een mail naar de BOVAG. De afgelopen weken heb ik het vervoer kunnen oplossen met de auto van mijn zus. Maar die moet ook weer aan het werk en heeft de auto dus nodig

Op vrijdag word ik keurig door de BOVAG teruggebeld en heb ik een goed gesprek met die man. We komen er uit dat hij op dit moment nog even niets hoeft te doen. Mocht het zo zijn dat er echt veel tijd overheen zal gaan en dat Autobedrijf X niet echt zijn best doet, is een belletje voldoende om hem in te zetten.

Maar gelukkig, vrijdag einde van de dag krijg ik te horen dat Joost een gereviseerde pomp heeft gevonden. Maandag gaat de reparatie beginnen en dus hopelijk einde van de dag, dan toch uiterlijk dinsdag mijn auto terug.

Het is nu dinsdag 12 augustus en ik zit op dit moment (9.22 uur) bij Autobedrijf X op een laptop dit verslag even in te kloppen. Gisteren aan het eind van de dag belde Joost dat ze mijn reservesleutel nodig hebben. Die moeten ze namelijk ook inleren op de nieuwe brandstofpomp….

Ik kan de sleutel dan aangetekend versturen op dinsdag, dan is ie er op woensdag en kan ik pas ’s avonds de auto ophalen. Mmmm, niet echt een optie. Heb een afspraak op woensdagavond die ik eigenlijk niet wil afzeggen (reeds kaartjes gekocht voor de bios, ook zonde). Andere optie is, dat ik op dinsdag heel vroeg de trein neem naar Doetinchem, de sleutel afgeef, dan gaan ze die inleren en dan kan ik de auto een 2 uur later weer meenemen. En dat lijkt me een betere optie.

Dus zat ik vanochtend om 5.52 uur in de trein. Heb er een rit op zitten van bijna 2,5 uur en zit nu dus bij Autobedrijf X te wachten tot mijn auto klaar is.

Eind goed, al goed, is een gezegde. Het klopt, ik heb uiteindelijk mijn auto terug en hij is weer gemaakt, maar het heeft me wel een hoop kopzorgen gekost. Nu maar duimen dat er verder niets meer mee gebeurd…….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.