Wederom begonnen met hardlopen

Het wordt weer eens tijd om iets te gaan doen aan mijn conditie alsmede aan mijn gewicht. De afgelopen maanden zijn een chaos geweest, zeker aan het begin van dit jaar. Beginnen op de TU Delft, door de weeks in Voorburg overnachten bij Rob en dan in de weekenden weer terug naar Deurne om daar spullen in te pakken. Dan eind maart de verhuizing. En als die goed en wel achter de rug is, de bruiloft van mijn zus en zwager. Waar ik er voorheen nooit zo’n last van heb gehad, werd ik nu een behoorlijke stress-eter en dat leverde mij een aantal kilo’s extra op. Die ik nu toch wel weer zat begin te worden. Tijd voor actie dus.

Recentelijk heb ik  me al ingeschreven bij een sportschool. Daar gaan we weer rustig beginnen met krachttraining. Maar om de conditie op peil te brengen, is hardlopen gewoon lekker. Waar ik eind 2006 zo goed begonnen ben (na het stoppen met roken), en begin 2007 al een nette 10 kilometer liep op de City-Pier-City, zakte dat eind 2007 helaas helemaal in. Vorig jaar ook helemaal niet gelopen. Jammer, want ik vond het toch wel heel erg lekker dat lopen. Muziekje op en gewoon maar gaan. Het hoeft voor mij allemaal niet supersnel te gaan hoor. Ik was super tevreden met 10 km in een uur. Dat is natuurlijk niet mega snel, maar voor een beginnende loper een prima tijd. En daar wil ik dus weer naar toe. Als ik bedenk dat ik destijds in nog geen 6 maanden van niets naar een 10 km in een uur kon, moet dat nu toch ook weer gaan lukken.

Om het lopen weer goed onder de knie te krijgen, het langdurig vol te kunnen houden en blessurevrij te blijven, begin ik gewoon weer van voren af aan met een echt beginnersschema. Dat betekent deze week 3x een training waarbij ik afwisselend 1 minuut moet hardlopen (in rustig tempo) en 2 minuten flink doorwandelen. En dit een 5-tal keer achter elkaar. Ik weet het, het stelt niets voor. Maar ik weet dat het totaal geen zin heeft om te gaan forceren. Ik loop dan heel snel kans op blessures. En ik ben al heel erg bevattelijk voor scheenbeenontsteking en daar heb ik natuurlijk helemaal geen zin in. Dus motto blijft bij mij, rustig aan beginnen. Omdat ik iets verder weg was gelopen dan gepland, heb ik van die 5 keer, wel 7 keer gemaakt. Met het inlopen erbij en tussendoor wat rek- en strekoefeningen, was ik totaal een half uurtje weg. Ik ben tevreden. De rest komt vanzelf……

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.