Eetgewoonten

Als je alleen bent en ook nog eens veel activiteiten buiten de deur hebt, is het soms moeilijk om goed en gezond te blijven eten. Een normale maaltijd klaar maken en die dan in je eentje aan tafel opeten, vind ik niet zo gezellig. Dat het wel goed is en beter dan alle kant-en-klaar maaltijden heb ik recentelijk zelf ondervonden. Ik ben een aantal kilo’s aangekomen in het afgelopen jaar en wilde daar op een verantwoorde manier van af. Een dieet waarbij je jezelf voor een langere periode uithongert, is aan mij niet besteed. En ik heb ook geen zin in het jojo-effect wat dat toch vaak oplevert. Dus werd mijn eetpatroon en hoeveelheid onder de loep genomen door een voedingsdeskundige en werd een op mij afgestemd menu samengesteld. En het grappige is, ik moet eigenlijk meer eten dan ik gewend ben. Dat klinkt natuurlijk heel raar, maar er zijn een paar basisprincipes.

  • Zorg voor voldoende (kleine) maaltijden op een dag. Dit betekent voor mij 6x op een dag eten: ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor, avondmaaltijd en een tussendoortje.
  • Zrog voor goede tussendoortjes. Fruit en salade zijn goede tussendoortjes. Sultana’s, Liga’s en Evergreens e.d. zijn eigenlijk gewoon caloriebommen. En waarom zitten er eigenlijk 2-3 in een pakje?
  • Ontbijt ’s ochtends en neem daar de tijd voor. Je kunt je dag eigenlijk niet beginnen zonder ontbijt. Rijdt jouw auto immers zonder benzine of diesel erin? Nee, nou zorg dan ook goed voor je lijf. Die heeft ook brandstof nodig om dingen te kunnen doen…..
  • Bereid zelf een goede avondmaaltijd. De kant-en-klaar maaltijden zijn vaak te zout, hebben te weinig voedingswaarden en vaak te veel calorieën. Gewoon een stukje vlees, groenten en wat aardappels of pasta of rijst. Het hoeft niet moeilijk of een culinair hoogstandje te zijn.
  • Eet je toetje van het avondeten als tussendoortje en niet meteen na de maaltijd. Op die manier heb je nog iets lekkers later op de avond, als je weer even lekkere trek krijgt.

Door deze dingen aan te houden en nog wat specifieke punten die op mij zijn afgestemd, ben ik inmiddels een aantal kilo’s kwijt en met name een flink aantal centimeters. Zonder er eigenlijk moeite voor te hebben hoeven doen. Gewoon “normaal” eten.

Het lukt me echt niet altijd. En soms zijn er gewoon momenten waarop ik behoorlijk sjoemel omdat koken er dan echt ff niet in zit. Maar ik probeer zoveel mogelijk om zelf mijn maaltijd te koken en ook de rust te nemen door aan de eettafel te gaan zitten en daar te eten. Zonder tv kijken. Soms wel met het doorbladeren van een tijdschrift. Anders is het wel heel erg saai……

Vandaag heb ik een heerlijke prei-gehakt-taart gemaakt. Het is echt al heel lang geleden dat ik die heb klaargemaakt. En hij was toch lekker! Ik heb er echt van genoten. En op dit soort momenten denk ik weer, zie je nou wel, het kostte me echt niet zo heel veel tijd. Even voorbereiden en de oven deed de rest en in die tijd kon ik mooi andere dingen tussendoor doen. Dus bij deze nog maar weer eens een oproep aan mezelf: goed voor jezelf (blijven) zorgen Esther!!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.