Indonesië, oktober 2000

In oktober 2000 heb ik samen met mijn vriendin Liesbeth een hele maand rondgetrokken door het fantastische land Indonesië.

Hieronder volgt het (lange) verslag van onze reis.

Zaterdag 30 september (Amsterdam, Jakarta)

Om half 12 (’s avonds) dan eindelijk vertrokken vanuit Frankfurt richting Jakarta. We hebben nu dus al een uur en een kwartier vertraging.

Het afscheid in Amsterdam van Mark was niet makkelijk. Ik zal hem echt missen, de lieverd, maar ik ga nu ook een geweldige vakantie tegemoet, waar ik met volle teugen van ga genieten.

Het inchecken was geen enkel probleem en onze rugzakken werden meteen apart gehouden om naar het laadruim gebracht te worden. Als het allemaal goed gaat, gaan ze in één keer door naar Jakarta. Even duimen dus.

Op dit moment zit ik dus in het vliegtuig en ik ben er net achtergekomen dat we nog een extra stop maken in Singapore. Geen wonder dat het zo’n lange reistijd wordt. Hopelijk komen we niet al te laat aan in Jakarta, kunnen we daar even genieten van het zwembad en de sauna in het hotel (als het goed is, zijn die namelijk aanwezig).

In Frankfurt hebben we ons behoorlijk zitten vervelen. Wat een lelijke luchthaven is dat. Heel grauw en viezig. En het duurde allemaal zo lang door die vertraging. Maar goed, we zijn nu dus echt onderweg. Later volgt meer.

Zondag 1 oktober (Amsterdam, Jakarta)

Het is even de vraag hoe laat het inmiddels is. Volgens Nederlandse tijd is het bijna half 11 ’s ochtends, dus we zijn bijna op de plaats van bestemming. We hebben gelukkig allebei goed kunnen slapen vannacht. Daardoor gaat de tijd ook wat sneller. Ik heb alleen wel allemaal stijve spieren in mijn nek en rug van het slapen in een vliegtuigstoel.

Tussenstop in Singapore gehad. Helaas was het daar snertweer, maar het was wel heel klammig warm. We liepen even naar een stukje waar ik buiten een sigaretje kon roken en je voelt meteen nattig aan door de warmte.

Onderweg hebben we prima te eten gehad. Het avondeten was een zalmrolletje met spinazie en aardappeltjes. En bij het ontbijt hadden we als extra gebakken ei en worstjes. Het smaakte allemaal perfect.

Nu zijn we op weg naar Jakarta. Dat is meer dan een uur vliegen, dis we hebben er straks echt een lange zit opzitten. Maar het is allemaal gelukkig meegevallen. Nu maar hopen dat het weer een beetje lekkerder wordt.

18.40 uur lokale tijd geland in Jakarta. Dat is in totaal van 19.40 – 13.40 uur (Ned. tijd) gevlogen = 18 uur.

Om half 9, na ruim een half uur taxi in het hotel aangekomen. Met de taxi ons flink laten afzetten. Het kostte Rp. 120.000 = ± ƒ 40,-. Hadden we maar eerst naar buiten moeten lopen en daar een taxi nemen en niet bij een stalletje in het gebouw.

Lekker douchen, tanden poetsen en tegen 10 uur gaan slapen. Heerlijk.